Plašči za kolo ali pogovorno gume za kolo
Kolesarske pnevmatike ali kolesarske gume so okrogli predmeti, ki s svojim kotaljenjem omogočajo premikanje kolesa. Njihov glavni namen je: zagotavljanje dobrega stika s podlago za prenašanje vzdolžnih (pospeševanje in zaviranje) in prečnih (vožnja v ovinek) sil. Ob tem je pnevmatika izpostavljena številnim obremenitvam:
- prenašanje teže kolesa in kolesarja;
- absorpcija neravnin vozne površine;
- prenos pogonski in zaviralnih sil na tekalno površino;
- spreminjanje smeri vožnje;
Kolesarska pnevmatika ali guma je sestavljana iz dveh ključnih elementov:
- Plašč za kolo so ključni del vsakega kolesa, saj je to edini stik kolesa s podlago.
- Zračnica za kolo je notranji del kolesarske pnevmatike in blaži udarce ter omogoča njeno prilagajanje na neravnine terenov (razen v primeru tubless plaščev)
Sestava plašča za kolo
Če želimo izbrati pravi plašč za kolo, moramo vsekakor poznati njegovo sestavo. Plašč kolesa je sestavljen iz:
- Nosilna plast (ohišje) ali karkasa je izdelana iz najlona ali v primeru visokokakovostnih modelov iz bombaža in povezuje obe strani ležišča. Zagotavlja strukturno trdnost in odpornost proti predrtju ter preprečuje nenadzorovano raztrganje plašča ob morebitnih predrtjih. Gostoto tkaninskega materiala označujemo s TPI. Plašči z nižjo vrednostjo TPI so praviloma tanjši. Poleg oznake je praviloma še številka, ki kaže na to, koliko vlaken je na kvadratnem palcu površine.
- Ležišče - predstavlja rob plašča in stičišče z obročem, ki je lahko okrepljeno in obdano z jekleno žico ali kevlarsko sredico. Oblikovano je tako, da se zatakne ob rob obroča, kar zagotavlja, da se plašč za kolo ne sname. Ležišče je lahko sestavljeno tudi iz zložljive sredice.
- Tekalna površina je izdelana je iz gumijastega materiala in zagotavlja dober oprijem, odpornost proti obrabi in preprečuje zdrs na mokrih površinah. Njen profil ima lahko različne vzorce, ki pa so odvisni od namena uporabe plašča (cestno kolo, gorsko kolo, treking kolo itd.), in je ključen za dobro vodljivost in stabilnost kolesa.
- ali zaščitna plast, ki porazdeli obremenitve med tekalno površino in karakso.
Vrste plaščev za kolo
Sodobni plašči za kolo morajo zagotavljati ravnovesje med oprijemom, nizkim kotalnim uporom in udobjem te nenazadnje odpornostjo proti predrtju. Dandanašnji je pri izboru plašča poleg velikost in kvalitete pomemben tudi namen, za katerega bomo plašč uporabljali. Oblika in vzorec profila na zunanji strani plašča sta odvisna od vrste terena, za katerega je plašč namenjen. Cestni plašči imajo običajno gladko površino brez vzorca ali zelo plitek profil, kar omogoča nizko kotalno upornost in večjo hitrost na asfaltu. Gorski plašči imajo grob vzorec z globokimi profili, ki omogočajo boljši oprijem na neravnem terenu, kot so korenine, kamenje in blato.
Tako obstaja več vrst plaščev za kolo, ki so namenjeni različnim vrstam kolesarjenja in terenom. Poznavanje različnih vrst plaščev vam lahko pomaga izbrati pravi plašč za vaše potrebe glede na stil vožnje, teren in vremenske razmere. Izpostavili smo nekaj najpogostejših vrst plaščev za kolo:
- Plašči za gorsko kolo (gorski plašči) so namenjeni gorskemu kolesarjenju in vožnji po razgibanem terenu. Imajo grob in globok profil z velikimi bloki, ki omogočajo dober oprijem na neravnem terenu. So največkrat širši od cestnih plaščev in imajo močno strukturo, ki je odporna proti predrtju. Gorske plašče označujejo s premerom (26 col, 27.5 col ali 29 col) in širino plašča v palcih, [na primer 29x2.35].
- Plašči za treking kolo (treking plašči) so vsestranski plašči, primerni za vožnjo po različnih terenih, vključno s cestami, makadamom in lahkimi gozdnimi potmi. Imajo srednje globok profil, ki zagotavlja dober oprijem in udobje vožnje. Treking plašči so običajno širši od cestnih plaščev, kar omogoča boljšo stabilnost na različnih podlagah. Treking plašči so označeni podobno kot cestni plašči, njihova oznaka vključuje premer in širino plašča v milimetrih, [na primer 700x42c].
- Plašči za cestno kolo (cestni plašči) so zasnovani za vožnjo po asfaltiranih cestah. Imajo gladko površino brez vzorca, kar zagotavlja nizko kotalno upornost in omogoča hitro vožnjo. Običajno so ozki, kar zagotavlja večjo hitrost in manjši upor zraka. Običajno so označena s številkami, ki predstavljajo širino plašča v milimetrih, [na primer 700x25c]
- Plašči za mestno kolo (mestni plašči) so primerni za mestno kolesarjenje in vožnjo po urbanih območjih. Običajno imajo gladko površino in plitek profil in so bolj odporni na predrtje in obrabo. Tudi mestni za mestna kolesa imajo obe meri izraženi v palcih, [na primer 26x1.75]
- Plašči za BMX (BMX plašči) se uporabljajo na BMX kolesih in so zasnovani za izvajanje trikov, skokov in vožnjo na poligonih. Imajo robustno konstrukcijo, močan oprijem in dobro blaženje udarcev, [na primer 20x2.0].
- Plašči za gravel kolo (cyclocross plašči) so namenjeni cyclocross dirkanju, ki kombinira cestno kolesarjenje s prečkanjem terenov, kot so travniki, blato in pesek. Imajo grob profil središčnega dela za dober oprijem na asfaltu in bolj agresiven profil na straneh za boljši oprijem v različnih pogojih. Cyclocross plašče označujejo podobno kot cestne plašče, s premerom platišča in širino plašča v milimetrih [na primer 700x32c]
- Plašči za Fatbike (Fatbike plašči) so posebej zasnovani za kolesa z zelo širokimi platišči. Imajo zelo širok profil, kar omogoča vožnjo po mehkem terenu, kot so sneg, pesek in blato. Fatbike plašči imajo tudi nizko tlačenje, kar pomaga pri vožnji po mehkih podlagah. [na primer 26x4.0]
Glede na način kako se zračnica nalega pod plaščem ločimo tri osnovne tipe plaščev:
- Klinčer ali poltubular – gre za najbolj razširjeno kategorijo plašča, kamor se uvrščajo vsi plašči, pod katere je potrebno namestiti tudi ustrezno zračnico.
- Tubular plašči se pretežno uporabljajo pri dirkalnih, cestnih kolesih oziroma specialkah, prav tako pri gorskih kolesih. Izdelan je v enem kosu – zračnica je dobesedno všita v notranjost samega plašča.
- Tubeless je sistem brez zračnic. V tem primeru je plašč skoraj identičen s klinčerjem, la na robovih je nekoliko bolj ojačen, da se bolje prilega robu obroča.
Pravilna izbira in vzdrževanje plaščev sta ključnega pomena za optimalno delovanje kolesa ter varnost in udobje med vožnjo. Priporočljivo je redno preverjanje stanja plaščev, pravilno napihovanje in ustrezna zamenjava v primeru obrabe ali poškodb. V naši trgovini je možno izbirati med preko 250 modeli plaščev priznanih proizvajalcev. Continental, Kenda, Michelin, Sava, Schwalbe in Vee Rubber.