'Dober dan ! Kolo bi kupil, kaj mi lahko ponudite ?'
To je pogosto slišan stavek v vsaki kolesarski trgovini.
Kot prodajalec vam svetujem, da si pred odhodom v trgovino oziroma pred odločitvijo za nakup kolesa odgovorite na dve vprašanji, ki bodo prodajalcu koles začetna orientacija za predstavitev ponudbe.
1. Po kakšnemu terenu se boste vozili? Bo to v celoti asfaltirano cestišče, makadamske poti, kombinacija prvega in drugega, bodo to gozdne poti in brezpotja, mestna vožnja… ?
2. Okviren predvideni proračun za nakup kolesa.
Pa začnimo pri osnovnih vprašanjih, s katerimi se srečujejo ljudje, ki šele vstopajo v ta čudoviti svet kolesarstva!
Tipi ali vrste koles
Danes imamo na trgu vrsto različnih tipov koles. Od tistih specialnih za asfaltirane ceste do tistih, ki služijo vožnji po skalah. Glede na teren v grobem razvrstimo kolesa nekako takole: cestno kolo, treking kolo, gorsko kolo, sledi enduro kolo in na koncu tisto poznano downhill kolo ali kolo za spust ('spustaško kolo').
Seveda je pri vsakem izmed naštetih še več izpeljank in še bolj specialnih izvedb za zelo ozek namen uporabe.
Cestna se naprimer delijo na tista za vožnjo na čas in tista za skupinske vožnje. Slednja se naprej delijo na sprinterska aerodinamična kolesa, tista za klance, pa takšna za nekje vmes, za dolge vožnje, cestna za na makadam - gravel kolesa in tako naprej.
Gorska se v osnovi delijo na kolesa s sprednjim vzmetenjem in polnovzmetena kolesa. Slednja se glede na geometrijo okvirjev in različnih vrst vzmetenj razvrščajo še na nekaj podskupin.
Vse skupaj je za začetek, za prvo kolo seveda preveč. Zato vam ob predpostavki, da se boste na kolesu v toplejših mesecih vozili nekajkrat tedensko predlagam, da se umestite v eno izmed treh osnovnih skupin. Če se nameravate voziti izključno po asfaltu, je za vas CESTNO KOLO. Če se boste namenili izključno na bolj grob teren ( makadam, gozdne poti in kakšna utrjena pešpot) potem je za vas pravilna izbira GORSKO KOLO ali s tujko MTB. Gorsko kolo naj ostane izbira tudi, če mislite, da boste kakšen kilometer prevozili tudi na asfaltu, vendar to ne bo več kot 30% vaših voženj. Če ste nekje vmes in boste vozili v glavnem po asfaltu, recimo 70% in občasno zavili tudi na kakšno belo cesto, potem je za vas prava izbira TREKING KOLO. Danes so za takšen namen uporabe vse bolj priljubljena kolesa poimenovana GRAVEL ali kolo za makadam. Gre za izpeljanko iz cestnega kolesa, ki je prilagojeno za vožnjo po makadamskih cestah in je tako kot treking kolo odličen hibrid za vse vrste terenov.
Velikost okvirja/kolesa
Za vašo udobno vožnjo je pravilna izbira velikosti okvirja ključnega pomena. Večina proizvajalcev koles je prešla na klasično poimenovanje velikosti okvirjev in sicer S, M, L in še s kakšnim dodatnim X-om (XS, XXL …).
Vsak proizvajalec oziroma vsak model kolesa ima nekoliko drugačno geometrijo, kar pomeni, da natančne klasične formule za določitev pravilne velikosti kolesa ni. Obstajajo pa precej priročne tabele, ki vam za začetno orientacijo povedo, kakšno velikost potrebujete.
Za pravilno izbiro velikosti je potrebna še kakšna informacija o kolesarju. Na koncu je velikokrat pomemben tudi občutek, ki ga kolesar dobi ob testni vožnji. Zagotovo pa vam prodajalci ne bodo dovolili, da vas občutek odnese predaleč od teoretično idealne velikosti kolesa za vas.
Servis in vzdrževanje kolesa
Za kvalitetno delovanje vašega kolesa so zelo pomembni vzdrževanje, servis in nega.
Veriga ne sme biti preveč zamaščena, saj je tako hitro polna umazanije, kar pomeni slabše delovanje in krajšo življenjsko dobo tako verige kot verižnikov. V naših trgovinah imamo na voljo zelo kvalitetne in preizkušene izdelke, namenjene čiščenju verige in ostalih delov kolesa. Verigo in zobnike očistimo maksimalno kot je le mogoče. S krtačo ali gobico s čistilom zdrgnemo vso umazanijo do te mere, da se komponente svetijo. Poskusimo se temu čim bolj približati. Čisto verigo in komponente obrišemo ali posušimo in namažemo s posebnimi mazivi, ki so tudi na voljo v naših prodajalnah. Za natančna navodila o pranju kolesa povprašajte prodajalce ali serviserje. Za obisk slednjega se je dobro odločiti vsaj pred sezono, da pregleda kolo, zamenja kakšen del in ga tako pripravi za nove vožnje. Preveriti je potrebno obrabo verige, zavornih gumic ali ploščic, napetost naper, delovanje zavor in menjalnika, stanje gum…
Večji posegi na kolesih so po navadi potrebni le ob poškodbah, ki jih prinesejo padci ali res velika obraba posameznih delov kolesa. Za varno in udobno vožnjo je pomemben tudi pritisk v pnevmatikah. Vsaka pnevmatika ima na bočnem predelu oznako za razpon med minimalnim in maksimalnim pritiskom, ki omogoča optimalno in brezskrbno vožnjo.
Robi Jenko